fredag 26 april 2013

Projekt Arnold. Det pyntiga.

När själva stommen var monterad, sprayad och klar var det dags för det pyntiga arbetet. I lampan som var min ursprungsinspiration använde de sig av metallpinnar för fåglarna att sitta på, men jag kände att det skulle bli lite mer liv om jag använde pinnar. Jag våndades för att gå ut i skogspartiet vid min lägenhet för att hämta, det kändes inte bra att behöva bryta av växande träd. Turligt nog håller de på med dräneringsarbete vid huset där jag bor. En dag såg jag att de hade ryckt upp en massa småträd och buskar för att kunna arbeta som de lagt i en hög precis nedanför min balkong. På kvällen smög jag ut och knyckte några av grenarna.
Om de ändå skulle kastas någonstans kunde jag lika gärna minska bördan för dem, tänkte jag.

Den första fågeln jag fick tag på var grön och hade en klämma på undersidan att sättas fast med. Jag hittade den i en inredningsbutik i närheten av Sticky. Det var vår och påsken stundade. Jag gick tillbaka till samma affär ett tag senare, men utan att hitta något liknande. Jag sökte runt i diverse mindre inredningsbutiker, men inga fåglar fanns. Det blev höst och projektet lades på is.
Ett halvår senare blev det vår och påsken stod inför dörren ännu en gång. Av en händelse befann jag mig i en liten prylbutik i Haga när jag hittade mina nästa fåglar. Jag passade på att köpa ett gäng ifall det var så att de bara fanns att köpa kring påsk.
En nära vän ringde i samma veva och hade hittat fåglar i Stockholm. Äntligen var fågelmysteriet löst!


Sladd och glödlampa var lättast och gick ganska snabbt att hitta och jag började montera trots att jag inte helt var säker på hur jag skulle göra med blommor och blad. Jag bröt till grenarna i lagom längd och täljde det sista för bästa passning. Slutligen fick jag dem korta nog att kunna sticka ner i lampan, men tillräckligt långa för att de skulle kunna sitta fast i nätet utan extra hjälp. Jag ville fylla lampan utan att det skulle kännas trångt och plåttrigt. Jag tog grenar som grenade ut på flera ställen för att det skulle se lite roligare ut. Totalt blev det fyra stycken.


Till skillnad från lampan jag såg i butik så ville jag även lägga till lite extra pynt i form av blommor och blad. Detta hade jag haft ögonen öppna för sedan jag köpte den första fågeln för ett år sedan. Eftersom jag inte riktigt visste vad som skulle se bäst ut i slutänden köpte jag det jag såg som kanske skulle passa. När det väl var dags att montera ihop alltsammans så hade jag ett gäng att välja bland. Jag prövade mig fram för att kunna besluta om vad som blev finast. Slutligen valdes främst de grönaste bladen jag hittat bland platsblommorna på Ikea eftersom de hade mest färg och kändes somrigast. Blommorna var riktigt lätta att montera. Ståltrådsstjälken tryckte jag bara genom plastbladet där jag tyckte det passade och sedan var det bara att vira runt grenarna. Alla fåglar jag använt mig av har klämmor på undersidan och var därför minst lika lätta att sätta i lampan, bara klämma fast på passande plats.

Jag blev riktigt nöjd efter allt småpillande. Kan vara det bästa jag skapat hittills och det färdiga resultatet var bara att hänga upp över köksbordet:














Grenar: Utomhus
Sladd: Ikea
Glödlampa: Claes Ohlson
Fåglar: Lite olika små inredningsbutiker
            med mycket prylar.
Blommor: Panduro
Blad: Ikea


7 kommentarer:

  1. what a wonderful project! (But I wouldn't expect less from such a beautiful and kind and Talented person) Thank you for sharing this! The lamp is really nice. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh thank you so much! I'm sure your project will be just as nice. :)
      This was the inspiration:
      http://www.artilleriet.se/shop/belysning/#voliere-tak
      But I acually like my lamp more. :)

      Radera
  2. Sjukt häftigt Lina! Du e ingen tönt, du e en uppfinnare! En cool sådan :D / Lisa

    SvaraRadera
  3. Hittade äntligen lite hjälp! Håller på med ungefär samma projekt och eftersom jag inte är den pyssligaste människan i världen så var detta guld för mig. Det blev verkligen skitsnyggt! Varför lägga 4000:- när man kan göra det själv :) Tack! //En annan Göteborgs-brud

    SvaraRadera